Institut für Kommunikationswissenschaft und Medienforschung (IFKW)
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Publikationen Juli bis September 2022

Bene, M., Ceron, A., Fenoll, V., Haßler, J., Kruschinski, S., Larsson, A. O., Magin, M., Schlosser, K., & Wurst, A.-K. (2022). Keep them engaged! Investigating the effects of self-centered social media communication style on user engagement in 12 European countries. Political Communication, 39(4), 429–453. https://doi.org/10.1080/10584609.2022.2042435

Berner, N. (2022). Die Konstruktion der Mutter in Politik, Wirtschaft, Medien und Alltag. Eine kommunikationswissenschaftliche Diskursanalyse am Beispiel Mutterschaft. Herbert von Halem Verlag.

Baranowski, P., Kruschinski, S., Russmann, U., Haßler, J., Magin, M., Bene, M., Ceron, A., Jackson, D., & Lilleker, D. (2022). Patterns of negative campaigning during the 2019 European Election: Political parties’ Facebook posts and users' sharing behaviour across twelve countries. Journal of Information Technology & Politics, Advance Online Publication. https://doi.org/10.1080/19331681.2022.2115598

Breuer, J., Kmetty, Z., Haim, M., & Stier, S. (2022). User-centric approaches for collecting Facebook data in the 'post-API age': Experiences from two studies and recommendations for future research. Information, Communication & Society, Advance Online Publication. https://dx.doi.org/10.1080/1369118X.2022.2097015 

Brill, J. & Rossmann, C. (2022). Die Bedeutung von Gesundheitskompetenz für das Informationsverhalten deutscher Bundesbürger*innen zu Beginn der Corona-Pandemie. In F. Schmidt, S. Jaki & T. Mandl (Hrsg.), Wissen um Corona. Wissenschaftskommunikation, Informationsverhalten, Diskurs (S. 45-82). Hildesheim: Universitätsverlag Hildesheim.

Cirksena, F., & Leiner, D. J. (2022). Priming von Stereotypen durch geschlechtergerechte Sprache in journalistischen Texten. Studies in Communication and Media, 11(2), 240–277. https://doi.org/10.5771/2192-4007-2022-2-240

Greipl, S., Hohner, J., Schulze, H. & Rieger, D. (2022). Radikalisierung im Internet: Ansätze zur Differenzierung, empirische Befunde und Perspektiven zu Online-Gruppendynamiken. MOTRA Monitor 2021.

Gordeeva, D. (2022). »Für einen Journalisten ist Schweigen ein Verbrechen.« Russische unabhängige Medien: Zwischen Verantwortung und Kriegszensur. Journalistik. Zeitschrift für Journalismusforschung 2/2022, 5. Jg., 177–185. https://doi.org/10.1453/2569-152X-22022-12283-de

Haim, M. (2022). The German data journalist in 2021. Journalism Practice, Advance Online Publication. https://dx.doi.org/10.1080/17512786.2022.2098523

Hase, V., Boczek, K., & Scharkow, M. (in press). Adapting to Affordances and Audiences? A Cross-Platform, Multi-Modal Analysis of the Platformization of News on Facebook, Instagram, TikTok, and Twitter. Digital Journalism. Online first publication. https://doi.org/10.1080/21670811.2022.2128389 

Hase, V., & Engelke, K. (2022). Emotions in Crisis Coverage: How UK News Media Used Fear Appeals to Report on the Coronavirus Crisis. Journalism and Media, 3(4), 633-649. https://doi.org/10.3390/journalmedia3040042

Hase, V., Schäfer, M.S., Metag, J., Bischofberger, M., & Henry, L. (2022). Engaging the Public or Asking Your Friends? Analyzing Science-Related Crowdfunding Using Behavioral and Survey Data. Public Understanding of Science. Online first publication. https://doi.org/10.1177/09636625221113134  

Hase, V. (2022). Automated Content Analysis. In F. Oehmer-Pedrazzi, S. H. Kessler, E. Humprecht, K. Sommer, & L. Castro (Hrsg.), Standardisierte Inhaltsanalyse in der Kommunikationswissenschaft – Standardized Content Analysis in Communication Research. Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-36179-2_3   

Hase, V. (2022). Big Data in der Terrorismusforschung. Mehrwert, Grenzen und Gefahren der Computational Social Science für die Terrorismusforschung. In L. Rothenberger, J. Krause, J. Jost, & K. Frankenthal (Hrsg.), Terrorismusforschung: Interdisziplinäres Handbuch für Wissenschaft und Praxis (pp. 835-841). Nomos.

Hase, V. (2022). Trendanalysen und Datenbanken. Zur Nutzung und Quantität quantitativer Daten(-analysen) in der Terrorismusforschung. In L. Rothenberger, J. Krause, J. Jost, & K. Frankenthal (Hrsg.), Terrorismusforschung: Interdisziplinäres Handbuch für Wissenschaft und Praxis (pp. 827-834). Nomos.

Hohner, J., Schulze, H., Greipl, S., & Rieger, D. (2022). From solidarity to blame game: A computational approach to comparing far-right and general public Twitter discourse in the aftermath of the Hanau terror attack. SCM Studies in Communication and Media, 11(2), 304-333. https://doi.org/10.5771/2192-4007-2022-2-304

Jungblut, M. (2022). Berichterstattung und Kommunikation während Kriegs- und Krisenzeiten. BzKJAKTUELL– Bundeszentrale für Kinder- und Jugendmedienschutz, 3, 4-9. https://www.bzkj.de/resource/blob/200858/bc1b7871630856795e52cc213189f867/20223-berichterstattung-und-kommunikation-data.pdf

Jungblut, M. (2023). Content Analysis in the Research Field of War Coverage. In: Oehmer-Pedrazzi, F., Kessler, S.H., Humprecht, E., Sommer, K., Castro, L. (eds) Standardisierte Inhaltsanalyse in der Kommunikationswissenschaft – Standardized Content Analysis in Communication Research. Springer VS, Wiesbaden. https://doi-org.emedien.ub.uni-muenchen.de/10.1007/978-3-658-36179-2_11

Jungblut, M. (2022). Forschungskollaborationen als Auftakt einer akademischen Laufbahn. AVISO – Informationsdienst der Deutschen Gesellschaft für Publizistik und Kommunikationswissenschaft, 74(1), 5-6.

Jungblut, M., Kümpel, A. S., & Steer, R. (2022). Social media use of the police in crisis situations: A mixed-method study on communication practices of the German police. New Media & Society, Advance Online Publication. https://doi.org/10.1177/14614448221127899

Kobilke, L. (2022). All those glamazons we subscribe to. Mapping a network of key influencers spreading the art of drag on Youtube. In N. Brennan & D. Gudelunas (Eds.), Drag in the global digital public sphere. Queer visibility, online discourse (pp. 65–88). Routledge.

Kruschinski, S., Haßler, J., Jost, P., & Sülflow, M. (2022). Posting or advertising? How political parties adapt their messaging strategies to Facebook’s organic and paid media affordances. Journal of Political Marketing, Advance Online Publication. https://doi.org/10.1080/15377857.2022.2110352

Luetke Lanfer, H., Rossmann, C. & Kargbo, S. I. (2022). Exploring the Contextual Factors of Religious Leader Participation in Health Communication: Evidence from a Qualitative Study in Sierra Leone. Journal of Religion and Health. Advance online publication. doi: 10.1007/s10943-022-01632-3 

Lohmeier, C., & Wiedemann, T. (Hrsg.) (2022). Datenvielfalt in kommunikationswissenschaftlichen Forschungskontexten. Potenziale und Herausforderungen. Wiesbaden. Springer VS.

Lohmeier, C., & Wiedemann, T. (2022). Einleitung: Datenvielfalt – Potenziale und Herausforderungen. In C. Lohmeier & T. Wiedemann (Hrsg.), Datenvielfalt in kommunikationswissenschaftlichen Forschungskontexten. Potenziale und Herausforderungen (S. 1-7). Wiesbaden: Springer VS.

Reifegerste, D., Stehr, P., Ermel, L., Rossmann, C., Lindemann, A. K. & Schulze, A. (2022). Multiperspektivität im Multiplikatorenansatz. Prävention und Gesundheitsförderung. https://doi.org/10.1007/s11553-022-00978-6

Reinhardt, A., Rossmann, C. & Engel, E. (2022). Radio public service announcements to promote vaccinations for older adults: Effects of framing and distraction. Vaccine. Advance online publication. doi: 10.1016/j.vaccine.2022.06.037 

Rieger, D. & Schneider, F. M. (2022). Testing the TEBOTS model in self-threatening situations: The role of narratives in the face of ostracism and mortality. Frontiers in Communication, 7:967464. https://doi.org/10.3389/fcomm.2022.967464

Rothenberger, L., & Hase, V. (2022). Terrorism Coverage. In F. Oehmer-Pedrazzi, S. H. Kessler, E. Humprecht, K. Sommer, & L. Castro (Hrsg.), Standardisierte Inhaltsanalyse in der Kommunikationswissenschaft – Standardized Content Analysis in Communication Research. Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-36179-2_12  

Schäfer, M.S., & Hase, V. (in press). Computational methods for the analysis of climate change communication: Towards an integrative and reflexive approach. WIREs Climate Change. Online first publication. https://doi.org/10.1002/wcc.806

Scherr, S., Arendt, F., & Haim, M. (in press). Algorithms without frontiers? How language-based algorithmic information disparities for suicide crisis information sustain digital divides over time in 17 countries. Information, Communication & Society, Advance Online Publication. https://dx.doi.org/10.1080/1369118X.2022.2097017 

Schulze, H., Hohner, J., & Rieger, D. (2022). Soziale Medien und Radikalisierung. L. Rothenberger, J. Krause, J. Jost, & K. Frankenthal (Hg.), Terrorismusforschung: Interdisziplinäres Handbuch für Wissenschaft und Praxis (pp. 319-330). Baden-Baden: Nomos.

Thurman, N., Sly, J., Wilczek, B., & Fletcher, R. (2022). Forbidden fruit or soured grapes? Long-term effects  of the temporary unavailability and rationing of US news websites on their consumption from the European Union. International Communication Gazette, 0(0). https://doi.org/10.1177/17480485221111312

Wessler, H., Althaus, S., Chan, C.H., Jungblut, M., Welbers, K., & van Atteveldt, W. (2022). Multiperspectival normative assessment: the case of mediated reactions to terrorism. Communication Theory, 32(3), 363–386. https://doi.org/10.1093/ct/qtab007

Wiedemann, T. (2022). The construction of family in German feature films in the digital era. Revista FAMECOS, 29(1), e43340. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2022.1.43340 

Winzer, E., Naderer, B., Klein, S., Lercher, L., & Wakolbinger, M. (2022). Promotion of Food and Beverages by German-Speaking Influencers Popular with Adolescents on TikTok, YouTube and Instagram. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(17), 10911. https://doi.org/10.3390/ijerph191710911

Zerback, T., & Kobilke, L. (2022). The role of affective and cognitive attitude extremity in perceived viewpoint diversity exposure. New Media & Society, 1-18. https://doi.org/10.1177/14614448221117484

 

 


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