Institut für Kommunikationswissenschaft und Medienforschung (IFKW)
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Publikationen Oktober bis Dezember 2018

Elson, M., Schmitt, J.B., Schrader, C. & Neubaum, G. (2018). Methodenlehre mit Theorie füllen. Psychologische Rundschau, 69(4), 342-343. doi:10.1026/0033-3042/a000418

Ernst, J., Schmitt, J. B., Rieger, D. & Roth, H.-J. in Zusammenarbeit mit der Forschungsstelle Terrorismus/Extremismus (FTE) und ufuq.de (2018). Extremismus im Internet – Drei Lernarrangements zur Förderung von Medienkritikfähigkeit im Umgang mit Internetpropaganda in der Schule. Wiesbaden: Bundeskriminalamt.

Fawzi, Nayla (2018). Untrustworthy news and the media as “enemy of the people”? How a populist worldview shapes recipients’ attitudes toward the media. The International Journal of Press/Politics. Online first

Fröhlich, Romy. (Ed.). (2018). Public communication of war and armed conflict. Dynamics of conflict news production and dissemination. London, New York: Routledge.

Fröhlich, R., & Jungblut, M. (2018). The dynamics of strategic communication over time: patterns of persuasive communication and its relevance for the construction of discourse on war and conflict. In R. Fröhlich (Hrsg.). Public communication of war and armed conflict. Dynamics of conflict news production and dissemination (S.76-110). London, New York: Routledge.

Haim, M., Weimann, G., & Brosius, H.-B. (2018). Who sets the cyber agenda? Intermedia agenda-setting online: the case of Edward Snowden’s NSA revelations. Journal of Computational Social Science, 1, 277-294.

Haim, M., Graefe, A., & Brosius, H.-B. (2018). Ansatzpunkte für die Veränderung von Geschäftsmodellen durch Computational Journalism. Medienwirtschaft, 15(3), 36-42.

Heinecke, S.; & Meyen, M. (2018): Die Mediatisierung des Sports in der digitalen Sportkommunikation. In: Thomas Horky, Hans-Jörg Stiehler, Thomas Schierl (Hrsg.): Die Digitalisierung des Sports in den Medien (S. 160-180). Köln: Herbert von Halem.

Koban, K., Breuer, J., Rieger, D., Mohseni, M. R., Noack, S., Bente, G., & Ohler, P. (2018). Playing for the thrill and skill. Quiz games as means for mood and competence repair. Media Psychology, 00(00), 1–26. doi:10.1080/15213269.2018.1515637

Kapidzic, S., Frey, F., Neuberger, C., Stieglitz, S., & Mirbabaie, M. (2018). Interaction and influence on Twitter: Comparing the discourse relationship between user types on five topics. Digital Journalism. doi:10.1080/21670811.2018.1522962

Koch, T., Peter, C. & Müller, P. (2018). Das Experiment in der Kommunikations- und Medienwissenschaft. Wiesbaden: Springer VS.

Krämer, Benjamin (2018). Populism, media, and the form of society. Communication Theory, 28, 444-465.

Kümpel, A. S. (2019). Nachrichtenrezeption auf Facebook. Vom beiläufigen Kontakt zur Auseinandersetzung. Wiesbaden: Springer VS.

Meyen, M. (2018). Man muss konfliktbereit sein. Interview mit Horst Pöttker. In M. Meyen & T. Wiedemann (Hrsg.). Biografisches Lexikon der Kommunikationswissenschaft. Köln: Herbert von Halem. http://blexkom.halemverlag.de/poettker-interview/

Meyen, M. (2018). The IAMCR Story. In M. Meyen & T. Wiedemann (Hrsg.). Biografisches Lexikon der Kommunikationswissenschaft. Köln: Herbert von Halem. http://blexkom.halemverlag.de/iamcr-story/

Meyen, M. (2018). Journalists’ Autonomy around the Globe: A Typology of 46 Mass Media Systems. Global Media Journal, 8(1). https://www.db-thueringen.de/servlets/MCRFileNodeServlet/dbt_derivate_00041207/GMJ15_Meyen.pdf

Menke, M. (2019). Mediennostalgie in digitalen Öffentlichkeiten. Zum kollektiven Umgang mit Medien- und Gesellschaftswandel. Köln: Herbert von Halem.

Müller, P., Schmitt, J. B., & Krämer, B. (2018). Of rules and role models: How perceptions of parents’ mediation and modelling contribute to individuals’ media innovativeness. Journal of Broadcasting and Electronic Media, 62(4), 692-710. doi:10.1080/08838151.2018.1519569.

Neuberger, C. (2018). Meinungsmacht im Internet aus kommunika­tions­wissenschaftlicher Perspektive. UFITA – Archiv für Medienrecht und Medienwissenschaft, 82(1), 53–68. doi:10.5771/2568-9185-2018-1-53

Neuberger, C. (2018). Entgrenzte Kontexte. Status und Konsequenz digitaler Öffentlichkeit. Kursbuch 195: #realitycheck_medien, September 2018, 31–53.

Neuberger, C. (2018). Journalismusforschung zur Journalismuskrise. Sammel­re­zension: Lilienthal, V., & Ne­ver­la, I. (Hrsg.) (2017). Lügenpresse. Anatomie eines politischen Kampfbe­griffs. Köln: Kiepenheuer & Witsch. Haller, M. (Hrsg.) (2017), Öffent­li­ches Ver­trauen in der Mediengesellschaft. Köln: Halem. Russ-Mohl, S. (2017). Die infor­mierte Gesellschaft und ihre Feinde: Warum die Di­gi­talisierung unsere De­mo­kratie ge­fähr­det. Köln: von Halem. Weischenberg, S. (2017). Medienkrise und Medien­krieg: Brauchen wir überhaupt noch Jour­na­lismus? Wiesbaden: Springer.] Pub­lizis­tik, 63(3), 443–446. doi:10.1007/s11616-018-0425-1

Reinemann, Carsten, Nienierza, Angela, Fawzi, Nayla, Riesmeyer, Claudia, Neumann, Katharina (2019). Jugend – Medien – Extremismus. Wo Jugendliche mit Extremismus in Kontakt kommen und wie sie ihn erkennen. Wiesbaden: Springer VS.

Rieger, D., Frischlich, L., & Oliver, M. B. (2018). Meaningful entertainment experiences and self-transcendence: Cultural variations shape elevation, values and moral intentions. International Communication Gazette, 80(7), 658–676. doi:10.1177/1748048518802218

Scherr, S., & Markiewitz, A. (2018). Woran erinnern sich Menschen bei medialen Suizidfällen und welche Rolle spielt dabei Empathie mit den Suizidenten? Empirische Befunde zur evidenzbasierten Suizidprävention. In: P. Stehr, D. Heinemeier & C. Rossmann (Hrsg.), Evidenzbasierte | evidenzinformierte Gesundheitskommunikation. Baden-Baden: Nomos.

Thurman, N. (2018). Time Spent Reading News-Brands: Print–Digital Performance, Online-Only Effects, and Long-Term Trends. Frankfurt: World Association of Newspapers and News Publishers (WAN-IFRA).

Thurman, N., Moeller, J., Helberger, N., & Trilling, D. (2018). My Friends, Editors, Algorithms, and I: Examining Audience Attitudes to News Selection. Digital Journalism. doi:10.1080/21670811.2018.1493936

Thurman, N. (2018). Veröffentlichung von Nachrichten im Zeitalter der Automatisierung.
In Dirk Messner, Lutz Meyer, and Stefan Mair (Eds.) Deutschland und die Welt 2030. Berlin: Econ.

Thurman, N. (2018). Sensing, Synthesising, and Serving News in an Age of Automation.
In Dirk Messner, Lutz Meyer, and Stefan Mair (Eds.) German and the World 2030. Berlin: Econ.

Thurman, N., Schifferes, S., Fletcher, R., Hunt, S., Schapals, A.K., & Newman, N. (2018).
Giving Computers a Nose for News: Exploring the Limits of Story Detection and Verification.
In Stuart Allan, Cynthia Carter, Stephen Cushion, Lina Dencik, Inaki Garcia-Blanco, Janet Harris, Richard Sambrook, Karin Wahl-Jorgensen, & Andy Williams (Eds.) The Future of Journalism: Risks, Threats and Opportunities.(pp. 35–45). London: Routledge.

Vonbun-Feldbauer, R. & Dogruel, L. (2018): Regional newspapers’ sourcing strategies: Changes in media-citation and self-citation from a longitudinal perspective. Journalism, Online First. doi: 10.1177/1464884918817639.

Wiedemann, T. (2018). Die Logik des Filmemachens. Zwölf Interviews mit deutschen Filmregisseurinnen und -regisseuren. Köln: Herbert von Halem.

Wiedemann, T., & Krainhöfer, T. C. (2018). Filmfestivals dekonstruiert: Akteurskonstellationen in der Debatte zur Zukunft der Berlinale. Navigationen - Zeitschrift für Medien- und Kulturwissenschaften, 18(2), 175-196.

Wulf, T., Bonus, J. A., & Rieger, D. (2018). The inspired time traveler: examining the implications of nostalgic entertainment experiences for two-factor models of entertainment. Media Psychology, 00(00), 1–24.


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