Publikationen April bis Juni 2017
Arendt, F., Brosius, H.-B., & Hauck, P. (2017). Die Auswirkung des Schlüsselereignisses „Silvesternacht in Köln” auf die Kriminalitätsberichterstattung. Publizistik, 62, 135-152.
Baugut, P., Fawzi, N., & Reinemann, C. (2017). Close, dependent, and out of touch with the people? Investigating and explaining local political communication cultures in a multi-level analysis. The International Journal of Press/Politics, 22(3), 357-379. doi: 10.1177/1940161217705470
Brosius, H.-B., & Peter, C. (2017). Exemplification Theory. In P. Rössler (Hrsg.), International Encyclopedia of Media Effects. Hoboken: Wiley-Blackwell.
Denner, N. & Peter, C. (2017). Der Begriff Lügenpresse in deutschen Tageszeitungen – Eine Framing-Analyse. Publizistik. Advance Online Publication. doi: 10.1007/s11616-017-0354-4
Engelmann, I. & Wendelin, M. (2017). Comment Counts or News Factors or Both? Influences on News Website Users' News Selection. International Journal of Communication, 11, 2501-2519.
Engesser, S., Fawzi, N., & Larsson, A. O. (Hrsg.). (2017). Populist Online Communication. Special Issue of Information, Communication and Society, 29(9).
Engesser, S., Fawzi, N., & Larsson, A. O. (2017). Populist Online Communication: Introduction to the Special Issue. Information, Communication and Society, 29(9), 1279-1292.
Ernst, J., Schmitt, J. C., Rieger, D., Beier, A. K., Vorderer, P., Bente, G., & Roth, H.-J. (2017). Hate beneath the counter speech? A qualitative content analysis of user comments on YouTube related to counter speech videos. Journal for Deradicalization, 10, 1-49.
Fletcher, R., Schifferes, S. & Thurman, N. (2017). Building the ‘Truthmeter’: Training Algorithms to Help Journalists Assess the Credibility of Social Media Sources. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies. Advance Online Publication. doi: 10.1177/1354856517714955
Ihle, H., Meyen, M., Mittag, J., & Nieland, J. (Hrsg.) (2017). Globales Mega-Event und nationaler Konfliktherd. Die Fußball-WM 2014 in Medien und Politik. Wiesbaden: Springer VS.
Jungblut, M., Carratalá, A., & Herrero, B. (2017). Media, Parliaments and NGOs in the Israeli-Palestinian Conflict. In C. George (Hrsg.). Communicating With Power (S. 45-66). International Communication Association Theme Book Series. New York: Peter Lang.
Karadas, N., Neumann, K., & Reinemann, C. (2017). Reziproke Effekte auf türkische Migranten. Eine Untersuchung zum Zusammenhang von sozialer Identität, Mediennutzung, Medienwahrnehmung und Medienwirkungen. Studies in Communication | Media (SCM), 6(2), 128–159, doi:10.5771/2192-4007-2017-2-128
Krämer, B. (2017). Populist online practices. The function of the Internet in right-wing populism. Information, Communication & Society, 9, 1293-1309. doi: 10.1080/1369118X.2017.1328520
Kümpel, A. S., & Unkel, J. (2017). The effects of digital games on hedonic, eudaimonic and telic entertainment experiences. Journal of Gaming & Virtual Worlds, 9(1), 21-37. doi: 10.1386/jgvw.9.1.21_1
Meyen, M. (2017). Kritik der Politischen Ökonomie der Medien. Interview mit Manfred Knoche. In M. Meyen & T. Wiedemann (Hrsg.), Biografisches Lexikon der Kommunikationswissenschaft. Köln: Herbert von Halem. Abrufbar unter http://blexkom.halemverlag.de/knoche-interview/
Meyen, M., & Nieland, J. (2017). Die Weltmeisterschaft 2014 in der medien- und politikwissenschaftlichen Retrospektive. In H. Ihle, M. Meyen, J. Mittag, & J. Nieland (Hrsg.), Globales Mega-Event und nationaler Konfliktherd. Die Fußball-WM 2014 in Medien und Politik (S. 273-277). Wiesbaden: Springer VS.
Meyen, M., & Wiedemann, T. (2017). Journalism Professors in the German Democratic Republic (GSR). A collective biography. International Journal of Communication, 11, 1839-1856.
Neuberger, C. (2017). Journalistische Objektivität. Vorschlag für einen pragmatischen Theorierahmen. Medien & Kommunikationswissenschaft, 65(2), 406-431. doi: 10.5771/1615-634X-2017-2-406
Neuberger, C. (2017). Journalismus und Digitalisierung: Profession, Partizipation und Algorithmen. Expertise für die Eidgenössische Medienkommission EMEK für die „Kommunikationsordnung Schweiz: Perspektiven des Journalismus“. Abrufbar unter http://www.emek.admin.ch/fileadmin/dateien/pdf/EMEK_Expertise_Neuberger.pdf
Peter, C. (2017). Fallbeispiele in der Gesundheitskommunikation. In C. Rossmann & M. Hastall (Hrsg.), Handbuch Gesundheitskommunikation. Advance Online Publication. Wiesbaden: Springer VS.
Peter, C., & Zerback, T. (2017). The Role of Similarity for Exemplification Effects. Studies in Communication│Media, 6, 71-80. doi: 10.5771/2192-4007-2017-1-71
Rieger, D. (2017). Meaning, mortality salience and media use. In L. Reinecke & M. B. Oliver (Hrsg.), The Routledge Handbook of Media Use and Well-Being: International Perspectives on Theory and Research on Positive Media Effects (S. 93-105). New York: Routledge.
Rieger, D., Ernst, J., Schmitt, J. B., Vorderer, P., Bente, G., & Roth, H.-J. (2017). Propaganda und Alternativen im Internet – Medienpädagogische Implikationen. merz - medien + erziehung, 3, 27-35.
Rieger, D., Frischlich, L., & Bente, G. (2017). Propaganda in an insecure, unstructured world: The effects of authoritarianism and uncertainty on the evaluation of right-wing extremist propaganda. Journal for Deradicalization, 10, 203-229.
Rieger, D., Hefner, D., & Vorderer, P. (2017). Mobile recovery? The impact of smartphone usage on recovery experiences in waiting situations. Mobile Media & Communication, 1-17. Advance Online Publication. doi: 10.1177/2050157917691556
Rieger, D. & Hofer, M. (2017). How meaningful movies can ease the fear of death: Integrating perspectives of eudaimonic entertainment and terror management. Mass Communication & Society, 1-24. Advance Online Publication. doi: 10.1080/15205436.2017.1300666
Rieger, D., Reinecke, L., & Bente, G. (2017). Media induced recovery: The effects of positive versus negative media stimuli on recovery experience, cognitive performance, and energetic arousal. Psychology of Popular Media Culture, 6(2), 174-191. doi: 10.1037/ppm0000075
Rieger, D. & Vorderer, P. (2017). Motivation. In P. Rössler (Hrsg.), The International Encyclopedia of Media Effects (S. 1297-1308). Hoboken: Wiley-Blackwell.
Schmitt, J. B., Ernst, J., Frischlich, L. & Rieger, D. (2017). Rechtsextreme und islamistische Propaganda im Internet: Methoden, Auswirkungen und Präventionsmöglichkeiten. In R. Altenhof, S. Bunk & M. Piepenschneider (Hrsg.), Politischer Extremismus im Vergleich. Münster: LIT Verlag.
Starkulla, H. (2017). 1942: Siegespropaganda und antisemitischer Furor. Anno: Das Magazin der Medienjubiläen, 5(64-65).
Starkulla, H. (2017). „Widerstandsorganisation von Rang” [Rote Kapelle]. Anno: Das Magazin der Medienjubiläen, 5(67).
Starkulla, H. (2017). Ein Patriot, kein Parteigänger [Paul Nikolaus Cossmann]. Anno: Das Magazin der Medienjubiläen, 5(72).
Starkulla, H. (2017). Rauf, runter, rauf, Pünktchen drauf [Ludwig Sütterlin]. Anno: Das Magazin der Medienjubiläen, 5(98).
Starkulla, H. (2017). „Ach, wenn Herr Reifenberg wüsste”. Anno: Das Magazin der Medienjubiläen, 5(117).
Starkulla, H. (2017). Der Kritiker-Titan [Alfred Kerr]. Anno: Das Magazin der Medienjubiläen, 5(130).
Starkulla, H. (2017). Linke Hummel wird zu Bismarcks rechter Hand [Lothar Bucher]. Anno: Das Magazin der Medienjubiläen, 5(147).
Starkulla, H. (2017). Wenn ein Physiker Publizisten die Leviten liest… [Georg Christoph Lichtenberg]. Anno: Das Magazin der Medienjubiläen, 5(167).
Starkulla, H. (2017). Urvater aller Dichter im Exil [Ovid]. Anno: Das Magazin der Medienjubiläen, 5(180-181).
Thurman, N. (2017). What's a Reader Actually Worth? British Journalism Review, 28(2), 37-41.
Unkel, J., & Haas, A. (2017). The effects of credibility cues on the selection of search engine results. Journal of the Association for Information Science and Technology. Advance Online Publication. doi: 10.1002/asi.23820
Wagner, H. (Hrsg.). (2017). Zeitungsbriefe und Briefzeitungen oder die Anfänge der Zeitung: Richard Grasshoff (1877), Georg Steinhausen (1895), Karl Bücher (1893) und Adolf Koch (1910). Baden-Baden: Nomos.
Wagner, H. (2017). Die Autoren und ihre Schriften. Ebda., 11-72.
Wagner, H. (2017). Das Fachstichwort: Kommunikationsgeschichte. Ebda., 249-300