Institut für Kommunikationswissenschaft und Medienforschung (IFKW)
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Publikationen

Stand: Dezember 2013

Zeitschriftenartikel (peer reviewed):

  • Bartsch, A., Schneider, F.M. (in press). Entertainment and politics revisited: How non-escapist forms of entertainment can stimulate political interest and information seeking. Journal of Communication.
  • Bartsch, A., Kalch, A., & Oliver M. B. (in press). Moved to Think. The Role of Emotional Media Experiences in Stimulating Reflective Thoughts. Journal of Media Psychology.
  • Bartsch, A., & Mares M.-L. (in press). Making sense of violence. Perceived meaningfulness as a predictor of audience interest in violent media content. Journal of Communication.
  • Schneider, F. M., Bartsch, A., & Otto, L. (2013). Entertainment that matters: Unterhaltung in und mit politischen Themen. In-Mind, 4(3). http://de.inmind-magazine.org/article/entertainment-that-matters-unterhaltung-in-und-mit-politischen-themen
  • Bartsch, A. (2012). As time goes by: What changes and what remains the same in entertainment experience over the life span? Journal of Communication, 62(4), 588–608.
  • Bartsch, A. (2012). Emotional gratification in entertainment experience. Why viewers of movies and television series find it rewarding to experience emotions. Media Psychology, 15(3), 267–302.
  • Bartsch, A., & Oliver, M. B. (2011). Making sense of entertainment. On the interplay of emotion and cognition in entertainment experience. Journal of Media Psychology, 23(1), 12-17.
  • Oliver, M. B., & Bartsch, A. (2011). Appreciation of entertainment. The importance of meaningfulness via virtue and wisdom. Journal of Media Psychology, 23(1), 29-33.
  • Bartsch, A. Appel. M., & Storch, D. (2010). Predicting emotions and meta-emotions at the movies. The role of the need for affect in audiences' experience of horror and drama. Communication Research, 37(2), 167-190.
  • Oliver, M. B., & Bartsch, A. (2010). Appreciation as audience response: Exploring entertainment gratifications beyond hedonism. Human Communication Research, 36(1), 53-81.
  • Bartsch, A., Vorderer, P., Mangold, R., & Viehoff, R. (2008). Appraisal of emotions in media use: Toward a process model of meta-emotion and emotion regulation. Media Psychology, 11(1), 7-27.
  • Bartsch, A. (2008). Meta-emotion: How films and music videos communicate emotions about Emotions. Projections: The Journal for Movies and Mind, 2(1), 45-59.
  • Bartsch, A., Mangold, R., Viehoff, R., & Vorderer, P. (2006). Emotional gratifications during media use – an integrative approach. Communications: The European Journal of Communication Research, 31(3), 261-278.
  • Jäger, C. & Bartsch, A. (2006). Meta-emotions. Grazer Philosophische Studien, 73(1), 179-204.

 

Herausgeberschaften, Monographien:

  • Fahlenbrach, K., Brück, I., & Bartsch, A. (Hrsg.) (2008). Medienrituale. Rituelle Performanz in Film, Fernsehen und Neuen Medien. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Bartsch, A., Eder, J., & Fahlenbrach, K. (Hrsg.) (2007). Audiovisuelle Emotionen. Emotionsdarstellung und Emotionsvermittlung durch audiovisuelle Medien. Köln: Halem.
  • Bartsch, A., & Hübner, S. (2007). Emotionale Kommunikation – ein integratives Modell. Dissertation, Martin-Luther-University Halle-Wittenberg. <http://sundoc.bibliothek.uni-halle.de/diss-online/04/¬07H050/index.htm>
  • Bartsch, A. (Hrsg.) (2003). Medien und Emotionen. Frankfurt/M.: Peter Lang (Siegener Periodicum zur Internationalen Empirischen Literaturwissenschaft, 22.)

 

Publikationen in Sammelbänden und Zeitschriften (ohne peer review):

  • Oliver, M. B., Bartsch, A., & Hartmann, T. (2014). Negative emotions and the meaningful sides of media entertainment. In G. Parrott (Ed.), The positive side of negative Emotions. (pp. 224 - 246). New York: Guilford Press.
  • Bartsch, A. (2014). Emotionales Erleben. In C. Wünsch, H. Schramm, V. Gehrau & H. Bilandzic (Hrsg.), Handbuch Medienrezeption (S. 207 - 221). Baden-Baden: Nomos.
  • Bartsch, A., & Kalch, A. (2012). Klassische Inhalte, neue Zugangs- und Nutzungsformen: Unterhaltung im Web 1.0 an der Schnittstelle von Offline- und Online-Medien. In L. Reinecke & S. Trepte (Hrsg.), Unterhaltung in neuen Medien. Perspektiven zur Rezeption und Wirkung von Online-Medien und interaktiven Unterhaltungsformaten (S. 177-194). Köln: Halem.
  • Mangold, R., & Bartsch, A. (2012). Mediale und reale Emotionen - der feine Unterschied. In S. Poppe (Hrsg.), Emotionen in Literatur und Film (S. 89-105). Würzburg: Königshausen & Neumann.
  • Bartsch, A. (2010). Vivid abstractions: On the role of emotion metaphors in film viewers' search for deeper insight and meaning. Midwest Studies in Philosophy, 34, 240-260.
  • Bartsch, A., & Viehoff, R. (2010). The Use of Media Entertainment and Emotional Gratification. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 5, 2247-2255.
  • Bartsch, A. (2009). Zeitungs-Sucht, Lesewut und Fernsehfieber – zur Geschichte der kritischen Diskurse über Medien und Emotionen. In M. Buck, F. Hartling, & S. Pfau (Hrsg.), Randgänge der Mediengeschichte (S. 109-122). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Jäger, C., & Bartsch, A. (2009). Prolegomena zu einer philosophischen Theorie der Meta-Emotionen. In B. Merker (Hrsg.), Leben mit Gefühlen. Emotionen, Werte und ihre Kritik (S. 113-137). Paderborn: Mentis.
  • Fahlenbrach, K., & Bartsch, A. (2008). Emotional intelligence at the interface of brain function, communication, and culture: The role of media aesthetics in shaping empathy. In G. B. Ulshöfer, & N. C. Karafyllis (Eds.), Sexualized Brains. Scientific Modeling of Emotional Intelligence from a Cultural Perspective (pp. 221-236). Cambridge: MIT Press.
  • Bartsch, A. Brück, I., & Fahlenbrach, K. (2008). Rituale in den Medien – Medienrituale. In K. Fahlenbrach, I. Brück, & A. Bartsch (Hrsg.), Medienrituale. Rituelle Performanz in Film, Fernsehen und Neuen Medien (S. 11-31). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Bartsch, A. (2007). Meta-emotion and genre preference: What makes horror films and tear-jerkers enjoyable? In J. D. Anderson, & B. Fisher Anderson (Eds.), Narration and spectatorship in moving images (pp. 124-135). Newcastle: Cambridge Scholar Press.
  • Bartsch, A. (2007). Meta-Emotionen und ihre Vermittlung im Film. In A. Bartsch, J. Eder, & K. Fahlenbrach (Hrsg.), Audiovisuelle Emotionen. Emotionsdarstellung und Emotionsvermittlung durch audiovisuelle Medien (S. 277-296). Köln: Halem.
  • Bartsch, A., Eder, J., & Fahlenbrach, K. (2007). Emotionsdarstellung und Emotionsvermittlung durch audiovisuelle Medien. In A. Bartsch, J. Eder, & K. Fahlenbrach (Hrsg.), Audiovisuelle Emotionen. Emotionsdarstellung und Emotionsvermittlung durch audiovisuelle Medien (S. 8-38). Köln: Halem.
  • Bartsch, A. (2007). Emotionale Gratifikationen und Genrepräferenz. In T. Schick, & T. Ebbrecht (Hrsg.), Emotion - Empathie – Figur: Spielformen der Filmwahrnehmung (S. 75-86). Berlin: Vistas Verlag.
  • Bartsch, A. (2006). Kinder, Medien und Familie – zur Sozialisation von Emotionen in der Mediengesellschaft. Siegener Periodicum zur Internationalen Empirischen Literaturwissenschaft, 25, 277–292.
  • Bartsch, A., & Hübner, S. (2005). Towards a theory of emotional communication. Comparative Literature and Culture, 7.4. http://clcwebjournal.lib.purdue.edu/clcweb05-4/bartsch&hubner05.html
  • Bartsch, A., & Hübner, S. (2003). Die Macht der Emotionen: Zur aufmerksamkeitslenkenden Funktion von Emotionen in medialen Dispositiven. Siegener Periodicum zur Internationalen Empirischen Literaturwissenschaft, 21, 38-48.
  • Bartsch, A., & Viehoff, R. (2003). Meta-Emotion: In search of a meta-account for entertainment by negative emotions. Siegener Periodikum zur Internationalen Empirischen Literaturwissenschaft, 22, 309-328.
  • Hübner, S., & Bartsch, A. (2003). Der "gefühlskalte Macho" und die "streitsüchtige Ehefrau": negative Geschlechterstereotype als Symptom für gestörte emotionale Kommunikation. In E. Boesenberg (Hrsg.) Chancen und Grenzen des Dialogs zwischen den Geschlechtern (S. 81-101). Frankfurt a.M.: Peter Lang.

 


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