Institut für Kommunikationswissenschaft und Medienforschung (IFKW)
print

Sprachumschaltung

Navigationspfad


Inhaltsbereich

Publikationen Oktober bis Dezember 2022

IfKW Publikationsmeldungen 2022, Oktober – Dezember

31.12.2022

Arendt, F.; Markiewitz, A., & Scherr, S. (online first). News for life: improving the quality of journalistic news reporting to prevent suicides. Journal of Communication. https://doi.org/10.1093/joc/jqac039

Baltzer, P., & Fröhlich, R. (2022). Führungsfrauen in der PR. Die „Freundlichkeitsfalle“ als determinierende Bedingung weiblicher Berufskarrieren. prmagazin, THEORIE & PRAXIS, Nr. 12, E1-E7.

Brosius, H.-B. (2023). Is communication via the internet public communication? In B. Krämer & P. Müller (Hrsg.), Questions of communicative change and continuity (S. 53-66). Nomos.

Fröhlich R. (2023). “Doing gender”: Cultural differences in the feminization of PR in Europe. In P. J. Creedon, & L. A. Wackwitz (Hrsg.), Women in mass communication. Diversity, equity, and inclusion (S. 157-173). London, New York. Routledge. DOI: 10.4324/9781003316190-13

Fröhlich, R. (2022). Journalism or public relations? Proposal for conceptualizing a user-oriented research program on the confounding of the two genres online. In B. Krämer, & P. Müller (Hrsg.), Questions of communicative change and continuity. In memory of Wolfram Peiser (S. 167-207). Baden-Baden: Nomos.

Fröhlich, R. (2022). Strategische Kommunikation von Aktivisten im Web 2.0: Herausforderungen für PR-Theorie und -Praxis. In H. Kellermann, I. von der Wense, & M. Wild (Hrsg.), Alles eine Frage der Organisation. Festschrift für Anna M. Theis-Berglmair (S. 185-205). Münster: Lit Verlag.

Haßler, J. (2022). E-campaigning and elections. In A. Ceron (Hrsg.), Elgar encyclopedias in the social sciences series. Elgar Encyclopedia of Technology and Politics (S. 17–21). Edward Elgar Publishing.

Hase, V. & Schäfer, M.S. (2023). Big Data & Computational Methods: Methodological Advances for Analyzing Mediated Environmental Communication. In A. Hansen (ed.), The Routledge Handbook of Environment and Communication. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003119234-19

Jäger, S., Street, R. L., & Rossmann, C. (2022). Patient-centered communication. In E. Y. Ho, C. L. Bylund, & J. C. M. van Weert (Hrsg.), The International Encyclopedia of Health Communication. New York: Wiley. https://doi.org/10.1002/9781119678816.iehc0797

Jost, P., Kruschinski, S., Sülflow, M., Haßler, J., & Maurer, M. (2022). Invisible transparency: How different types of ad disclaimers on Facebook affect whether and how digital political advertising is perceived. Policy & Internet, 1–22. https://doi.org/10.1002/poi3.333

Jungblut, M. (2022). Ulrike Röttger, Patrick Donges und Ansgar Zerfaß (Hrsg.): Handbuch Public Affairs. Politische Kommunikation für Unternehmen und Organisationen. Publizistik. Advanced Online Publication. https://link-springer-com.emedien.ub.uni-muenchen.de/content/pdf/10.1007/s11616-022-00773-5.pdf

Jungblut, M., & Johnen, M. (2022). When brands (don’t) take my stance. The ambiguous effectiveness of political brand communication. Communication Research, 49(8), 1092-1117. https://doi.org/10.1177/00936502211001622

Jungblut, M., & Jungblut, J. (2022). Spreading information or engaging the public? The German police’s communication on Twitter. Public Management Review, Advanced Online Publication. https://doi.org/10.1080/14719037.2022.2142653

Klimmt, C., Dittrich, A., Brosius, H.-B., Schmid-Petri, H., Schultz, T. & Vowe, G. (2022). Herkunftsnennung von Täter*innen und Verdächtigen in der Verbrechensberichterstattung. Eine Handreichung zur Reflexion für Journalist*innen und Kommunikationsverantwortliche der Sicherheitsbehörden und der Justiz. Publizistik, online. https://doi.org/10.1007/s11616-022-00765-5

Kling, J., Toepfl, F., Thurman, N., & Fletcher, R. (2022). Mapping the website and mobile app audiences of Russia’s foreign communication outlets, RT and Sputnik, across 21 countries. HKS Misinformation Review 3(6): 1–17. https://doi.org/10.37016/mr-2020-110

Krämer, B. & Müller, P. (2022). Questions of communicative change and continuity. In memory of Wolfram Peiser. Nomos. https://doi.org/10.5771/9783748928232

Krämer, B. & Müller, P. (2022). Cycles and coexistences, comparisons and catastrophes. An introduction to the volume. In B. Krämer & P. Müller (Hrsg.), Questions of communicative change and continuity. In memory of Wolfram Peiser (S. 7-22). Nomos. https://doi.org/10.5771/9783748928232-7

Krämer, B. (2022). Why are most published research findings under-theorized? Or: Are we in an interpretation crisis?. In B. Krämer & P. Müller (Hrsg.), Questions of communicative change and continuity. In memory of Wolfram Peiser (S. 23-52). Nomos. https://doi.org/10.5771/9783748928232-23

Frey, F., Krämer, B., & Peiser, W. (2022). Modes of authentication. Realism cues and media users’ assessment of realism across media and genres. In B. Krämer & P. Müller (Hrsg.), Questions of communicative change and continuity. In memory of Wolfram Peiser (S. 294-315). Nomos. https://doi.org/10.5771/9783748928232-294

Lauerer, C. (2022). Balancing Efficiency and Inclusivity. Open Science Principles and Practices in International Collaborative Research Projects. Digital Journalism, online first. https://doi.org/10.1080/21670811.2022.2123020

Lutz, S., Schneider, F. M., & Reich, S. (online first). Media as Powerful Coping Tools to Recover from Social Exclusion Experiences? A Systematic Review on Need Restoration and Emotion Regulation through Using Media. Media Psychology. https://doi.org/10.1080/15213269.2022.2147085

Markiewitz, A. (2023). Suicide: Non-Suicidal Self-Injury. In E. Ho C. Bylund, J. van Weert, I. Basnyat, N. Bol & M. Dean (Hrsg.), The International Encyclopedia of Health Communication. Wiley.

Maurer, M., Jost, P., & Haßler, J. (2022). Die Qualität der Medienberichterstattung über den Ukraine-Krieg. Otto-Brenner-Stiftung. https://www.otto-brenner-stiftung.de/fileadmin/user_data/stiftung/02_Wissenschaftsportal/03_Publikationen/2022_Ukraine_Zwischenbericht.pdf

Reich, S., Schneider, F. M., & Zwillich, B. (online first). No Likes – no control? Examining the role of social anxiety and coping deprivation in social media ostracism. Behaviour & Information Technology. https://doi.org/10.1080/0144929X.2022.2161938

Reifegerste, D., Friemel, T. N., & Rossmann, C. (2022). Academic organizations: ECREA. In E. Y. Ho, C. L. Bylund, & J. C. M. van Weert (Hrsg.), The International Encyclopedia of Health Communication. New York: Wiley. https://doi.org/10.1002/9781119678816.iehc0940

Reinemann, C., & Sacher, A.-L. (2022). Do People Really Not Agree on What Can be Said? In B. Krämer & P. Müller (Hrsg.), Questions of communicative change and continuity. In Memory of Wolfram Peiser (S. 245-273). Nomos. https://doi.org/10.5771/9783748928232

Reinhardt, A., Weber, W., & Rossmann, C. (2022). Drivers of young adults’ voluntary compliance with COVID-19 protective measures: results from a multi-method study. BMC Public Health, 22, Article 2401. https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12889-022-14752-y

Sawalha, N., & Karnowski, V. (2022). Between reflective evaluation and opinion-finds-me – News-YouTubers’ role in young adults’ political opinion-forming process. Studies in Communication and Media, 11(2), 186–209. https://doi.org/10.5771/2192-4007-2022-2-186

Sawalha, N., & Karnowski, V. (2022). Digital Motherhood: Self-Tracking Apps for Breastfeeding Mothers—A Study on Usage and Effects on Maternal Well-Being. European Journal of Health Communication, 3(3), 69–91. https://doi.org/10.47368/ejhc.2022.304

Schindler, J. (2022). How Does the Internet Change Group Processes? Applying the Model of Collective Information Processing (MCIP) to Online Environments. In B. Krämer & P. Müller (Hrsg.), Questions of communicative change and continuity. In Memory of Wolfram Peiser (S. 96-117). Nomos. https://doi.org/10.5771/9783748928232

Schneider, F. M., Rieger, D., & Hopp, F. R. (2023). First aid in the pocket—The benefits of smartphones in self-threatening situations. Computers in Human Behavior, 141, Article 107629. https://doi.org/10.1016/j.chb.2022.107629

Serong, J. (2022). Zur Wissenschaftskommunikation verpflichtet? Impulse für eine reflexive Ethik der Wissenschaftskommunikation. In C. Paganini, M. Prinzing & J. Serong (Hrsg.), Wissen kommunizieren. Ethische Anforderungen an die Kommunikation zwischen Wissenschaft und Gesellschaft. Reihe Kommunikations- und Medienethik (Band 20) (S. 143-156). Nomos.

Starkulla jr., H. (2022). Brauner Kaktus [Joseph Goebbels]. Anno 22: das Magazin der Medienjubiläen, 100-101.

Starkulla jr. H. (2022). “Er roch das Kommende” [Erich Dombrowski]. Anno 22: das Magazin der Medienjubiläen, 52.

Starkulla jr., H. (2022). Stern, der Versöhner. Anno 22: das Magazin der Medienjubiläen, 96-97.

Stegmann, D., Zieringer, L., Stark, B., & Reinemann, C. (2022). Meinungsvielfalt, Meinungsmacht, Meinungsbildung. Zum (ungeklärten) Verhältnis zentraler Begriffe der deutschen Medienkonzentrationskontrolle. UFITA, 86(1), 38-70. https://doi.org/10.5771/2568-9185-2022-1-38

Stehr, P., Rossmann, C., Kremer, T., & Luetke Lanfer, H. (2022). The Ambivalent Role of Social Aspects in Health Promotion. European Journal of Health Communication, 3(3), 180–190. https://doi.org/10.47368/ejhc.2022.309

Paganini, C., Prinzing, M. & Serong, J. (2022) (Hrsg.). Wissen kommunizieren. Ethische Anforderungen an die Kommunikation zwischen Wissenschaft und Gesellschaft. Reihe Kommunikations- und Medienethik (Band 20). Nomos.

Wallner, C. (2022). Does the Media System Explain Individual Media Use and Media Effects? In B. Krämer & P. Müller (Hrsg.), Questions of communicative change and continuity. In memory of Wolfram Peiser (S. 223-244). Nomos. https://doi.org/10.5771/9783748928232-223

Wiedicke, A., Reifegerste, D., Temmann, L. J. & Scherr, S. (2022). Framing Depression: Individual, Societal, and Social Network Responsibility Attributions in Media Coverage. European Journal of Health Communication, 3(3), 92–117. https://doi.org/10.47368/ejhc.2022.305

Wilczek, B., & Haim, M. (2022). Wie kann Künstliche Intelligenz die Effizienz von Medienorganisationen steigern? Eine Systematisierung entlang der Nachrichtenwertkette mit besonderer Berücksichtigung lokaler und regionaler Medien. MedienWirtschaft, 19(4), 44-50.

Wöhrer, A., & Jungblut, M. (2022). Sportarten im Aufstiegskampf? Eine Analyse der Vielfältigkeit und der Struktur der sportjournalistischen Berichterstattung der Tagesschau. Medien- & Kommunikationswissenschaft, 70(4), 404-422. https://doi.org/10.5771/1615-634X-2022-4-404


Servicebereich