Institut für Kommunikationswissenschaft und Medienforschung (IFKW)
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IfKW Publikationsmeldungen 2023, Juli bis September

01.10.2023

Bene, M., Magin, M., Haßler, J., Russmann, U., Lilleker, D., Kruschinski, S., Jackson, D., Fenoll, V., Farkas, X., Baranowski, P., & Balaban, D. (2023). Populism in context: A cross-country investigation of the Facebook usage of populist appeals during the 2019 European Parliament Elections. The International Journal of Press/Politics, (online first). https://doi.org/10.1177/19401612231196158

Biel, J., Finger, T., Reinke, V., Amann, J., Niemann, A., & Jungblut, M. (2023). Becoming European through football media? Representations of Europe in German football news coverage. International Journal of Sport Communication, 16(2), 202-214. https://doi.org/10.1123/ijsc.2023-0004

Caspar, K. & Stehr, P. (2023). Akzeptanz von Informations- und Kommunikationstechnologien in Apotheken: Ergebnisse einer qualitativen Befragung von Apothekenpersonal. In D. Reifegerste, P. Kolip, & A. Wagner (Hrsg.), Wer macht wen für Gesundheit (und Krankheit) verantwortlich? Beiträge zur Jahrestagung der Fachgruppe Gesundheitskommunikation 2022 (S. 1-13). https://doi.org/10.21241/ssoar.87439

Fröhlich, R. (2023). Berufsfeld Öffentlichkeitsarbeit/PR und Geschlecht. In J. Dorer, B. Geiger, B. Hipfl, & V. Ratković (Hrsg.), Handbuch Medien und Geschlecht. Perspektiven und Befunde der feministischen Kommunikations- und Medienforschung (S. 278-301). Wiesbaden: Springer. https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2F978-3-658-20712-0_46-1.pdf

Fröhlich, R. (2023). Feminisierung des Berufsfeldes Public Relations. In P. Szyska, R. Fröhlich, & U. Röttger (Hrsg.), Handbuch Public Relations. Wissenschaftliche Grundlagen des beruflichen Handelns (4. grundlegend überarbeitete und erheblich erweiterte Auflage). Wiesbaden: Springer VS. Online first 26 September 2023. https://link.springer.com/referenceworkentry/10.1007/978-3-658-28149-6_13-1

Guenther, L., Meyer, H., Kleinen-von Königslöw, K. & Brüggemann, M. (2023). A distant threat? The framing of climate futures across four countries. Environmental Communication (online before print). https://doi.org/10.1080/17524032.2023.2253500

Haßler, J., Magin, M., & Russmann, U. (2023). Why we should distinguish between mobilization and participation when investigating social media. Media and Communication, 11(3), 124–128. https://doi.org/10.17645/mac.v11i3.7285

Maes, C., Schwertberger, U., Rieger, D., & Vandenbosch, L. (2023). Adolescents' remembering of sexual television narratives and their relations with positive sexuality components: A biographic resonance perspective. Mass Communication and Society, Advance Online Publication. https://doi.org/10.1080/15205436.2023.2256316

Naderer, B., Rieger, D., Schulze, H., & Rothut, S. (2023). Increasing knowledge about cognitive biases: An evaluation study of a radicalization prevention campaign targeted at European adolescents and young adults. Journal of Children and Media, 1-17. https://doi.org/10.1080/17482798.2023.2230311

Rick, J. & Hanitzsch, T. (2023). Journalistic Work During a Pandemic: Changing Contexts and Subjective Perceptions. Journalism Practice, Online First https://doi.org/10.1080/17512786.2023.2250760

Sauter, S., & Jungblut, M. (2023). It’s good for our reputation (?!). The impact of socio-political CEO communication on corporate reputation. International Journal of Strategic Communication. Advanced Online Publication. https://doi.org/10.1080/23808985.2023.2231419

Schäfer, M. S., Hase, V., Mahl, D. & Krayss, X. (2023). From "Climate Change" to "Climate Crisis"? Analyzing Changes in Global News Nomenclature from 1996 to 2021. Bergen Language and Linguistics Studies, 13(1). https://doi.org/10.15845/bells.v13i1.3980

Schmid, U. K. (2023). Humorous hate speech on social media: A mixed-methods investigation of users’ perceptions and processing of hateful memes. New Media & Society, Online First. https://doi.org/10.1177/14614448231198169

Schulze, A., Lindemann A.-K., Brand, F., Geppert, J., Menning, A., Stehr, P., Reifegerste, D. & Rossmann, C. (2023). Mobile apps aiming at preventing and handling unintentional injuries in children under seven: A systematic review. Interactive Journal of Medical Research, 12, e45258. https://doi.org/10.2196/45258

Serong, J. (2023). Die Vielfalt der Messung von Qualität. In W. Loosen & A. Scholl (Hrsg.), Schlüsselwerke der Journalismusforschung (S. 217-229). Springer Fachmedien. https://doi.org/10.1007/978-3-658-25867-2

Stehr, P., Ermel, L., Rossmann, C., Reifegerste, D., Lindemann, A.-K. & Schulze, A. (2023). A mobile health information behavior model: Theoretical development and mixed-method testing in the context of mobile apps on child poisoning prevention. Journal of Health Communication. https://doi.org/10.1080/10810730.2023.2250313

Sawalha, N. & Rossmann, C. (2023). Transparenzhinweise im Gesundheitsjournalismus – Ein Experiment zum Einfluss der Offenlegung von Pharma-Lobbyismus im Gesundheitsjournalismus. In D. Reifegerste, P. Kolip, & A. Wagner (Hrsg.), Wer macht wen für Gesundheit (und Krankheit) verantwortlich? Beiträge zur Jahrestagung der Fachgruppe Gesundheitskommunikation 2022 (S. 1-12). Bielefeld: Deutsche Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft e.V. https://doi.org/10.21241/ssoar.87288

Kort, R., Pivor, J., Antó, J. M., Bergsma, A., Blankestijn, P. J., Bollen, O., van Bree, E., (…), Goodwin, B. (…) et al. (2023). Outcomes from the First European Planetary Health Hub Convening at ARTIS in Amsterdam. Challenges, 14(3), 33. https://dx.doi.org/10.3390/challe14030033

Wurst, A.-K., Pohl, K., Haßler, J., & Jackson, D. (2023). Emojis in parties’ online communication during the 2019 European election campaign: Towards a typology of political emoji use. International Journal of Communication, 17, 4686–4706. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/20268/4259

Wurst, A.-K., Pohl, K., & Haßler, J. (2023). Mobilization in the context of campaign functions and citizen participation. Media and Communication, 11(3), 129–140. https://doi.org/10.17645/mac.v11i3.6660

 


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